Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.04.2018 21:31 - Жеравна - моята дума срещу тази на другите
Автор: samota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 371 Коментари: 1 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Жеравна !!!

За Жеравна ще ми е думата. Моята , срещу тази на другите ! На другите , дето нямаха очи да видят , нямаха сили да ги затворят , за да усетят жуженето , гайдите , стъпките , тропането , прахоляка след танца ! 
Един малък разказ , за чувствата ми , за радоста ми и за горчилката ….
Тия дни всички чуха за Жеравна , всички знаят за що иде реч ….От миналата година си бях обещала да ида …Обещах и на детето ми ,Обещах му когато най ми беше трудно да обещавам .Обещах да и купя носия , обещах да е истинска и …..да и приляга , да я заведа да помирише България , да се огледа и да види , защо иска да остане …..
Пристигнахме развълнувани и изобщо не ме интересуваше ,че паркинга струвал 10 лв , не ме интересуваше и кой ще ги спечели . Всичко си беше нормално , посрещнаха ни ,посочиха ни любезно мястото и всичко е ок ….Слизайки от колата , се чу гайда …една далечна , далечна ..леко поспрях , прескочи ми сърцето ..викам си от критическата ще е , ама не беше …Прескочи това сърце , сви се , позна се ! Тръгнахме към панаира / както го наричат големите разбирачи / .Нямах търпение да стъпя на поляната …Платихме си входа да , 25 лв е …помислих си , не е малко , ама пък един път е …да не е всеки ден …и пак ,не ме интересувааше кой ще ги спечели …И голямото вълнение започна , машина на времето да имаше , така нямаше да може да го докара , толкова красота на едно място ….Толкова младост , толкова старание от всички погрижили се да са най красиви и най лични …ХорАта вече се бяха извили , прахоляка се надигаше под скарпини и цървули , потта се лееше , бузите се бяха зачервили ….Нали знаете какво е като се вие хоро пред очите ти …магия е !Имаме един прешлен към средата на кръста ние Българите …той е по гъвкав един такъв , особен прешлен е ! Той ни държи изправени , когато падаме и почва да играе като усети , че наблизо има хоро …Пак той праща едни сигнали към сърцето …и то заиграва ! Гледах го хорото и си мислех …има я бе има я …моята България ,я има …мирна е , красива е и я има …Колко малка …и ако погледнеш носиите , безкрайно голяма …като чуеш речта ни , ще си кажеш от три континента са тез хора …
Поръчах си кафе на пясък , ароматно , та свят да ти се завие …не знам колко струваше , не ме интересуваше …След кафето в Париж , цената на кафето не ме интересува !...седнах на земята и се опитвах да усетя тътена , как тропането ходи по гръбнака ми , затворих очите да усещам по добре …С такъв кеф не помня скоро да съм пила кафе …Тръгнахме да огледаме сергиите , тъй пък нито една простотия не можах да видя …тъй пък нито един китайски боклук не ми закачи погледа , едни красиви хора с едни красиви премени с едни ведри усмивки предлагаха ръчния си труд …за всичко се бяха потрудили сами …и сами си бяха сложили цените ! А според мен , ако Бог ти е дал ръце да правиш такава красота и ако я правиш въпреки ,че не е модерно , не се тачи и трудно се продава , смятам ,че имаш право сам да определиш цената си ….
То не беше пазар бе , то беше изложба , ама ако си скопен и не виждаш , злато и сапфири да ти наредят ти само камъни и чакъл ще виждаш …И като се започнаха едни празненства …ум да ти зайде , мила моя майнольо …Вървях си по павилионите с храните и си мислех , лелеее какви големи опашки и няма нито един нервен …такова нещо само пред някой европейски музей можеш да видиш , мислех си че ако 50-60 човека чакат 50 минути за да си вземат картофена салата в картонена купичка на друго място , може и да дадем началото на третата световна война , ама народа си чакаше ….От там се редиш на друга опашка и пак така …обаче пък как звъни смеха на хора , дето са дошли с чисти мисли …на хора захвърлили по домовете си всичките си неволи , дошли на стотици километри …на такива хора според вас дали им пука че едно кюфте прясно изпечено струва 1,50 …а !? Че една пърленка струва 3,00 лв , че едно буурканче лютеница ,бъркана в тавата пред теб е 4.00 лв ….а , дали им пука !?
От там започна официалната програма – Конкурс за най красива носия …Всеки участник говореше за неговата си носия ..ама с такава любов говореше , сърцето ти да спре и да те мята из времето и да те връща в спомените …да си стисна престилката , дето ми е от баба , да ти се свие гърлото , като си затворих очите – Баба с дългите плитки и кърпата , седнала на стана – вънка пече , а тя на сянка , тъче ли тъче и ми вика : За чеиза ти баба , за чеиза ти …тя вика е от вълна и да не се ожениш малка , дълго ще изкара .....
Едно дете заразказва , как било от някакво селце / не му запомних името / , та там в това село били известни най много с отглеждането на буби , та за това имало толкоз много коприна по техните носии и, че нейната носия е на повече от 100 години . Друго дете от Бургас излезе завъртя се и рече ,че е горда да покаже носията си която е напълно автентична за техния край и е на повече от 250 години с леки поправки …Едно пък друго излезе и рече : Пък моята не е стара , ама мама на ръка ми я уши …..Сърцето да ти изкочи от кеф …Най малкия участник на 52 дена ….
За борбите , дето с такова нетърпение ги чакахме , думи нямам …стоях си около АЛАЯ …и си мислех …Боже какъв кротък народ сме … Пече и препича , всички насядали чакат , търпеливо , кротко и само смях и детски глас се чува ….такава красота , такова нещо , рядко се случава , да знаете ! Излязоха борчетата …душата да ти се напъълни , мъчно ми стана , че нищо не знаем за тези деца …Едното момче било на второ място в света за кадети , другото последен курс в НСА …Борят се , ама се борят …а тъпана бие и само виждаш, как се надига тълпата и как се прибира .К ак я разбираме тази борба …Много е в кръвта ни ! Не е случайно че бяхме първи в света …оставете допинга …не за него ми е думата !
От там като започна надиграването , е тогава да видите , как се реди българин , танци да гледа 
Няма бутане , няма сърдене , като не видиш на пръсти се изправиш ,никой на никой не се сърди , всички опиянени , от музика и стъпки ….всички ! 
22 състезателни двойки имаше за надиграването …ум да ти зайде , от красота и сила …Не знам дали има по красиво нещо от това да се надиграват на добружански ръченик ….Не , няма такова нещо ! ….Голяма работа беше ей , Българска работа …
И да знаете , тези дето ви е драго да съдите , без да видите , без да пипнете , а само ей така , щото фейсбук ви го е наврял в лицето ….Тая работа , не струва 25.00 лв ! Не ! Струва много повече ! 

И само за феновете , една бира на Октобер фест струва 10,00 Евро ! Наздраве !

*****
#жеравна #zheravna




Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. inel379 - Вълнуващо преживяване!
27.04.2018 10:56
Празник, който радва и грее дълго,
след като е преминал.
Жеравна като жарава.
Жеравна като жерав.
Жеравна като желание
и като сбъднато мечтание.
Благодаря от душа и сърце!
Поздрав!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: samota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 10758
Постинги: 3
Коментари: 1
Гласове: 20
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031